Romantiker och spännande nutida tonsättare dominerar HSO 2020/2021

Åter till Beethoven, Schumann, Dvořák, Mahler och en mängd andra tonsättare från den romantiska perioden.

Helsingborgs Symfoniorkester gör nu med sitt kommande generalprogram en snygg 180 graders sväng tillbaka till klassikerna. Utan att för den skull förlora de nutida eller ovanliga tonsättarna på köpet.  Allt detta förutsatt att tingens ordning återgått till det normala i höst.

Det här är året då HSO jagar en ny chefdirigent och utbudet av dirigenter som man ”provar på” är stort. Nästan hälften är kvinnor, med Alondra de la Parra som kanske en av de intressantaste. Storheter som Maxime Pascal, Sascha Götzel, Alexander Vedernikov, Bramwell Tovey och Andrew Manze dyker upp. Tyngsta lasset drar Bramwell Tovey som svarar för inte mindre än fyra konserter. Två i höst och två till våren.

Vem ur denna skara som man kommer att välja till chefdirigent är svårt att gissa. Om ens någon; HSO kan ju vilja vänta ännu en säsong innan man bestämmer sig.

Skulle jag själv få välja skulle jag satsa på det franska stjärnskottet Maxime Pascal eller mexikanska Alondra de la Parra. Ingen gissning, bara en önskan.

Just Maxime Pascal inleder säsongen tillsammans med lika stjärnanstrukna pianisten Olga Kern. De möts i Ludwig van Beethovens femte pianokonsert, ”Kejsarkonserten”. Programmet i övrigt kan stå som mall för resten av säsongen. En välkänd nutida tonsättare, Igor Stravinskij, med Symfoni i C, och så en mindre känd, Colin Riley, en engelsk tonsättare vars uruppförande sträcker sig över flera konserter under säsongen.

Dags för mera Beethoven. Denna gång hans Violinkonsert med Cecilia Zilliacus som solist och den amerikanska dirigenten Ruth Reinhardt på pulten. Efter paus Robert Schumanns Symfoni nr 3. Också kallad ”Den Rhenska” .

Superpianisten Ronald Brautigam kommer till Helsingborg med W A Mozarts Pianokonsert nr 17 och Sally Beamishs Pianokonsert nr 1 i bagaget. På detta Beethovens fjärde symfoni.

Vid nästa konsert får vi lyssna till fortsättningen av Colin Rileys uruppförande samt Beethovens tredje symfoni, Eroican. Bramwell Tovey dirigerar.

Tovey dirigerar också den därpå följande konserten, som inleds med Rileys I-II-III. Dessutom får vi lyssna till en sats ur Gustav Mahlers tredje symfoni, tillrättalagd av Benjamin Britten och som final Mahlers Das Lied von der Erde i en version för HSO och med Daniel Johansson och Ann Hallenberg som sångsolister.

Joseph Canteloubes Sånger från Auvergne är sannerligen ingen vanlig fågel i Konserthuset. Dessa fantastiska folksånger i orkesterskrud framförs av den svenska sopranen Sanna Gibbs, sannolikt vår nya världsstjärna. Dirigerar gör spännande Karen Kamensek, som kan det här med orkester och sångröst.

Ytterligare en kvinnlig dirigent som låter tala om sig är Corinna Niemeyer som i början på november tar sig an både Jean Sibelius orkestersvit Kong Christian samt Antonin Dvořáks Symfoni nr 6.

En vecka senare dyker Miguel Harth Bedoya upp. Säkert första gången HSO leds av en peruansk dirigent. Bland annat står Dvořáks nia, Från nya världen, på programmet.

Så kan vi välkomna den rutinerade Lan Shui, till helt nyligen chefdirigent för Singapore Symphony Orchestra. Andrea Tarrodis Cellokonsert står på programmet och solist är Jakob Koranyi. Dessutom blir det Beethovens första symfoni och Johannes Brahms
andra symfoni.

Så, som final när julen närmar sig, är det dags för Pjotr Tjajkovskijs Nötknäpparsvit nr 1 och Arthur Honnegers Julkantat med Konserthuskör, barnkör och barnsolister. Det ni!

Och som sagt: allt om Coronan tillåter. Annars lär ett parallellt generalprogram dyka upp.

Till vårsäsongen återkommer vi.

Tommie Ling

Första raden, fr.v. Sally Beamish, Sanna Gibbs, Bramwell Tovey, Maxime Pascal, Alondra de la Parra

Andra raden, fr.v. Andrea Tarrodi, Jakob Koranyi, Olga Kern, Andrew Manze, Antonin Dvořák