Stunder då
musikintresserade
vänner möts.
Kommande Träffar.
Eva Öhrström – kvinnliga tonsättare
25 november – Vänträff
Eva Öhrström – om kvinnliga tonsättare med musikaliskt smakprov på piano.
Tisdag 25 november 2025
Plats Markelius
Tid meddelas medlemmar i medlemsutskick
Tidigare Träffar och Händelser.
Säsong 25/26
IGNAS MAZVILA, FAGOTT
Tisdag 28 Oktober 2025.

Ännu ett möte med en av HSO:s fantastiska musiker! Denna gång Ignas Mazvila, fagott och kontrafagott.
Ignas var en av förra säsongens HSV-stipendiater – för att lära sig tillverka egna rörblad. Tyvärr har den tilltänkte läraren avslutat sin karriär och Ignas söker efter en ny.
Efter utbildningar i Berlin, Malmö och Mannheim har Ignas jobbat i Köpenhamn, Singapore och Norge. Efter ett provår hos HSO har han nu en fast tjänst.
Ignas började spela piano men som 11-åring ville han byta till Oboe – som hans pappa spelade. Mamman föreslog istället fagott (som hon sa var som Oboe). Det instrumentet hade Ignas aldrig sett och det var lika högt som han.
Solostycken för fagott är inte så vanliga men både Bach och Beethoven har skrivit sådana stycken. Vivaldi skrev däremot 49 stycken då han var kär i en fagottstudent.
Ignas spelade först fyra satser ur ett Bachverk som ursprungligen skrevs för cembalo. Sedan lite från Ravels pianokonsert och Don Carlos och Gåsmors sagor.
Kerstin Landefeldt
MIRZA KUCUKOVIC, NOTBIBLIOTEKARIE
Tisdag 14 September 2025.

Hur blir en konsert till, långt innan orkestern sätter sig på scen? Mirza Kucukovic är notbibliotekarie i HSO och ansvarar för att noterna faktiskt hamnar på musikernas notställ. Mirza berättade om vägen från första idé till slitna notblad. Om det ibland smått underliga arbetet, kantat av kopiatorstrul och musikeranteckningar som vandrat genom generationer.
HSO har en programkommitté som diskuterar konsertplanering och kläcker idéer minst ett år i förväg eftersom det är många konserter under en säsong.
Sex månader före planerad konsert kollar notbibliotekarien vad som sagts i programkommittén. Då är det ännu inte så bråttom, men Mirza behöver undersöka om tilltänkta noter finns i HSO:s arkiv. Kanske måste de köpas in.
Noterna måste finnas på plats tre månader före planerad konsert. Det kommer att dröja länge innan alla använder sig av digitala noter. Idag är det mest noter på papper som gäller. Noter som inte längre används eller finns i dubbletter slängs inte utan lämnas in till Stadsarkivet. Det är ett detektivarbete att hitta de noter som behövs, men man kan hyra eller låna från andra orkestrar.
3–4 veckor före repetitionsstart ska allt kopieras till varje stämma och det är inte ovanligt att Mirzas dator blir ovän med kopieringsapparaten. Mirza kollar också upp om det ska vara några byten av instrument och anpassar arbetet efter det. Dirigenten och konsertmästaren kan ha material med egna anteckningar.
Vad som kommer att spelas bestäms av kostnaden och storleken på orkestern. Stora verk kräver extra musiker och det kostar. Udda instrument i ett verk kräver lång förberedelsetid vilket också kan orsaka kostnader.
Alla orkestrar i Sverige har inte tillgång till notbibliotekarie. De orkestrar som har notbibliotekarie har 1–3 och det finns totalt ett 40-tal notbibliotekarier i landet. I Sverige finns ingen utbildning och alla har olika bakgrund. Mirza har studerat klassisk komposition vid Malmö Musikhögskola och spelar själv piano. Han avslutade sitt föredrag med att be publiken om 3 noter. Sedan improviserade han utifrån dessa på ett mycket tilltalande sätt. Uppfyllda av klangerna han lockade fram ur pianot samlades vi sedan i Markelius för samkväm över en enkel måltid.
KARIN JERNSTEDT, CELLIST HSO
Tisdag 23 September 2025.

Cellisten Karin Jernstedt, en av vårens stipendiater, berättade på vår vänträff om hur hon kom att välja cellon som musikinstrument. När hon började på kommunala musikskolan hade hon ingen aning om vad en cello var men det blev kärlek vid första ögonkastet – en kärlek, som har hållit i sig i 50 år.
Karin fick privatlektioner och var bara 16 år gammal, då hon kom in på Musikhögskolan i Göteborg. Där gick hon under 3 år tillsamman med bl.a. Thorleif Thedén och Mats Rondin med Frans Helmersson som lärare. Så småningom fick hon låna en cello av Järnåkerfonden, vilken hon senare fick köpa loss. Karin berättade att hon hörde Pablo Casals spela en cellosvit av Bach på en raspig grammofonskiva och upplevde stycket som helt fantastisk. Under kvällen spelade Karin, inlevelsefullt och vackert, 4 cellostycken.
Efter Karins framträdande träffades (de som beställt) över en bit mat. Ett mycket uppskattat evenemang i Helsingborgs Symfonikers Vänners regi.
Säsong 24/25
VIP – Säsongsfinal och HSV-Stipendier
Torsdag 15 maj 2025
Säsongsavslutning 2024/2025
Den 15 maj var det dags för Helsingborgs Symfoniorkesters storslagna säsongsfinal! Under ledning av chefsdirigent Maxime Pascal, bjöd orkestern på en pampig avslutning med musik av Debussy, Ravel och Stravinskij.
Som HSV-medlem var vi exklusivt inbjudna till en introduktion före konserten med konserthuschef Katrine Ganer Skaug och Maxime Pascal, som gav en inblick i kvällens program och dessutom en spännande förhandsvisning av nästa säsong!
Stipendier

I konsertens paus delades föreningens stipendier ut av Patrik Bellman och Kerstin Landfeldt.
Stipendiater och kommiténs motivering:
- Ignas Mazvila – Av 2025 års stipendiesumma tilldelas Ignas Mazvila 10 000 kronor för stöd till utveckling av sitt kontrafagott-spel och lektioner i att skapa egna rör.
- Karin Jernstedt – Av 2025 års stipendiesumma tilldelas Karin Jernstedt 20 000 kronor för instudering och inspelning av två av Bachs cellosviter.
- Rebecka Freij i en grupp av 8 musiker – Av 2025 års stipendiesumma tilldelas gruppen 10 000 kronor för en expert-yogakurs för musiker som kommer att utveckla arbetsmiljön.
Ravel – Johannes Nebel och avtackning Kerstin Hassner
Tisdag 6 maj 2025
Säsongsavslutning 2024/2025
I år firas Maurice Ravel världen över då det är 150 år sedan han föddes. Så vad passade bättre än att vi avslutade säsongens Vänträffar med att lyssna till Johannes Nebel som berättade om Ravels liv och även om hans eftermäle med testamente och stycket Boléro. HSO:s inleder också säsongen 2025/2026 med att framföra just Boléro.
- Ravel föddes 7 mars 1875 i Ciboure, Pyrénées-Atlantiques
- Död 28 december 1937 i Paris
- Mest kända verk Boléro som skapades som ett balettstycke, men spelas idag oftast som ett konsertstycke.
- Ravel skapade ofta flera versioner av sina stycken. Från piano- till orkersterverk
- Fortfarande idag tvist om hans testamente.
- Efter en bilolycka fick Ravel en nervsjukdom som bröt ned honom och var anledningen till hans död.
Avtackning Kerstin Hassner
Ordförande 2020- maj 2025

Innan kvällens gäst Johannes Nebel berättade om Maurice Ravel så avtackades vår ordförande Kerstin Hassner av Katrine Guner Skaug (Konserthuset), Per Nyrén (HKMF och Pianofestivalen) samt av föreningen genom vår nye ordförande Patrik Bellman.
Vi önskar dig lycka till med livet i de norra delarna av Sverige!
HSO – BARN OCH UNGA
Tisdag 8 april 2025

Producent Lena Blomstrand-Jacobsson berättade på ett varmt och engagerat sätt om sitt arbete inom HSO.
Ett kreativt fyrverkeri skapas i hjärnan när vi lyssnar på musik. Lenas arbetsuppgift är att tillsammans med sina medarbetare introducera HSO för alla barn och unga i Helsingborg så att alla får chansen att uppleva detta. Det gör man bland annat genom att arrangera skolkonserter, familjekonserter och studiebesök.
Samarbetet med skolorna är viktigt. Målet är att alla skolbarn ska besöka konserthuset minst en gång under sin grundskoletid. Verksamheten riktar sig till alla barn från förskola till gymnasiet. Mer än 12 000 barn har varit med på skolkonserter under säsongen 24-25. Familjekonserterna har varit fullbokade och erbjuder något för alla. Ett besök i vårt vackra konserthus blir en inträdesbiljett till musikens fantastiska värld.
Den som är intresserad av att bli ambassadör för HSOs barn- och ungdomsverksamhet kan kontakta Lena via mejl på lena.blomstrand-jacobsson@helsingborg.se eller per telefon på 070 575 1765.
1:a Violinstämman
Tisdag 25 mars 2025

Säsongens mest välbesökta Vänträff?
I alla fall en av de mest välbesökta.
Säsongen 23/24 fick 1:a violinstämman stipendie av HSV för ”… fortbildning och teambildning med en resa till London”
Fredrik Burstedt berättade om gruppens resa som innehöll ett flertalet besök.
Besök hos musikhandlare med provspel på dyra och exklusiva instrument.
Publik på konsert med backstage-besök var några.
Sedan fick vi lyssna till något väldigt annorlunda. Fredrik och Sophie Bird spelade en duett av Mozart där de hade ett notblad mellan sig.
De började i var sin ände, möttes i mitten, och avslutade i den ände som den andra börjat i (svårförklarlig i text men bilderna nedan kanske kan göra det något begripligare:)
Fredrik spelade även en duett på samma sätt med Gordan Trajkovic.



De flesta av de närvarande avnjöt tillsammans med musikerna en en bit mat som avslutning – Quiche Lorraine – serverad av restaurang Culise.
VIP – Dirigent Gustavsson och kompositör Rohloff
Torsdag 27 Februari 2025.

Vid kvällens konsertintroduktion lyssnade vi till Katrine Ganer Skaug som samtalade med – en av Nordens mest efterfrågade dirigenter Johannes Gustavsson – och den prisade kompositören Steingrímur Rohloff vars verk och uruppfördes denna kväll – Pianokonserten till Marianna. Solist Marianna Shirinyan
MUSIK OCH MILJÖ. FRÅN SALONGERNA TILL SCEN
Måndag 27 Januari 2025.

Denna kväll lyssnade vi till Eva Öhrström
En tidsresa bland Europas Salonger på en sådär en 300 år. Från Frankrike till Svedala.
Eva är musikforskare och professor emerita vid Kungliga Musikhögskolan. I sin forskning har hon främst sysslat med kvinnligt musicerande i salonger.

VIP – Konsertintroduktion med Andrew Manze
Torsdag 23 Januari 2025.

Återigen ett kärt möte med HSO:s tidigare chefsdirigent och numera hedersdirigent. En titel han fått av orkester och publik.
Denna gången fick vi en introduktion till konserten samma kväll – Nordiska toner med Manze.
Kvällens stycken var W. Stenhammar Symfoni nr 2 och J. Sibelius Violinkonsert med violinisten Ava Bahari.

FREDRIK LJUNGBERG – FRÅN NATURTRUMPET TILL DAGENS TRUMPET
Torsdag 21 November 2024.

Kom närmare en musiker!
Ännu en vänträff med en av HSO:s musiker!
Denna gång med Fredrik Ljungberg. Fredrik fick ett av stipendierna säsongen 23/24 – ”För att resa och söka kunskap om naturtrumpeten samt studier i hur den kan användas i orkestern.”
Fredrik berättade, visade och spelade för oss i princip hela trumpetens historia. Från naturtrumpeten till dagens moderna trumpeter med ventiler. Naturtrumpeten har inga ventiler som dagens trumpeter, utan det är ett enkelt rör med fyra hål. Den har bara de toner som finns inbyggda i röret.
”På Beethoven, Haydn och Mozarts tid användes naturtrumpeten fram till slutet av 1700-talet. Då kom instrument med klaffar. Haydns berömda trumpetkonsert är skriven 1796. Bara några år senare – 1803 – kom Hummels berömda trumpetkonsert som brukar sägas vara skriven för något slags modern trumpet, med något slags modern ventilsystem.”

ÅRSMÖTE & MÖTE MED KONSTRABASIST HARRY ELLSTRÖM
Tisdag 29 Oktober 2024.

Årsmöte
Årsmötet avklarades under en utmärkt ledning av Claes Remminger. Styrelsen ser med tillförsikt fram emot att göra sitt bästa för vår utomordentliga orkester under kommande år.
Kom närmare en musiker!
Efter årsmötet var planen att HSOs orkesterchef Benedicte Christiansen skulle berätta om sitt arbete som orkesterchef. Men tyvärr hade hon fått förhinder och istället fick vi träffa Harry Ellström – kontrabasist i HSO.
Vi fick ta del av kontrabasens historia – som härstammar från violone, en kontrabasgamba med sex strängar som var vanlig på 1600- och 1700-talen. Den har alltså INTE sitt ursprung i dagens fiolfamilj – Fiol/Violin, Altfiol/Altviolin/Viola, och Cello.
Vi fick höra historien om Harrys kontrabas – Snart 300 år gammal. Byggdes 1741 i Paris, av en mästare som heter Lambert. Den hamnade så småningom hos Kungliga Teatern, Operan i Stockholm som bas Nr 6 – Björkbas Ruy Michel Lecombe . En handlare köpte den sedan av Operan och därefter var den säkert hos flera olika instrumenthandlare. I Harrys ägo kom den till viss del på grund av Covid. Hela kulturlivet, handeln med instrument – och priser – tvärdök så med hjälp av en enklare bas som delbetalning blev kontrabasen hans.
Vi fick veta – skillnaden på fransk och tysk kontrabasstråke och hur de greppas.
Vi fick avslutningsvis lyssna till – ett litet solostycke skrivet av Sergej Kusevitskij. Född 1874 i Ryssland men från 1920 verksam utanför Ryssland.
Efter en kort frågestund tackade vi i publiken Harry för framträdande och kunskap för att därefter bege oss till bords för mat och samtal.
Träff Sveriges Vänföreningar
9-10 oktober 2024

Under två dagar träffade styrelsen representanter från Sveriges övriga vänföreningar. Trots regn och rusk reste de tillbaka med mycket glädje och entusiasm över hur vi har det i Helsingborg och fina tips och bra saker som andra föreningar gör.
Katrine gjorde en mycket fin presentation av konserthuset och orkestern varefter Per Nyrén berättade och kåserade om musiklivet i stort i Helsingborg. Under träffen presentade Johannes Nebel tidskriften Opus och hur vi eventuellt skulle kunna samarbeta i framtiden.
Efter att vi samlats i Markelius var det dags för kvällenskonsert. Schuberts ouvertyr i italiensk stil och hans ofullbordade Symfoni nr8. Konserten leddes av den otroliga energiska dirigenten från Italien NilVendetti. Jazzen och soppa lockade oss tillbaka till Markelius efter konsertenoch vi fortsatte våra inspirerande diskussioner.
MÖTE MED VIOLINISTEN VIOLETA MÖNNEKES!
Tisdag 17 September 2024.
Så var det äntligen dags för HSVs säsongspremiär!
Första Vänträffen – för säsongen!
Första Vänträffen – med soppa från konserthusets nya samarbetspartner Culise!
Hemlig gäst
Kom närmare musiken! – inledningen på HSVs sk tagline (marknadsföringsslogan)
Kom närmare en musiker! – var en tänkt rubriken för kvällens framträdande av Violeta Mönnekes.
Kom närmare musikerna! – blev det till slut då Violeta överraskade oss med en hemlig gäst – sin man Benjamin Mönnekes, violinist i Malmö Symfoniorkester.
Violeta – en av förra säsongens stipendiater – berättade först kort om sin musikaliska resan – en resa som började redan då hon var 7 år gammal och började spela Violin. Just nu har hon paus från HSO då hon spelar med DR Symfoniorkester i Köpenhamn.
Därefter framförde Violeta två stycken av J.S. Bach från Partita nr. 3 i E dur för solo violin (Loure och Gavotte en Rondeau).
Violin, Viola, Violeta och Benjamin

Med sin Viola i handen berättade sedan Benjamin den spännande bakgrunden till stycket – ”Zwei duos für Violine und Viola av Wolfgang Amadeus Mozart” – som han och Violeta avslutade kvällen med.

Stycket var det första av två duos som Mozart skrev för att komplettera Michael Haydns uppsättning av sex för ärkebiskopen Colloredo.
Efter en kort frågestund tackade vi i publiken Violeta och Benjamin för deras framförande för att därefter tillsammans med dem avnjuta kvällens soppa från Culise.

Säsong 23/24
Säsongsavslutning 23/24
Torsdag 23 Maj 2024.

Stipendieutdelning




Danske Rued Langgaard älskade Kullaberg!
Torsdag 11 April 2024.

GEORGE GERSHWIN – THE MAN I LOVE
Onsdag 20 Mars 2024.
Per inledde sitt föredrag med att på flygeln spela George Gershwins The Man i Love – vilket också var det han hade valt att kalla sitt föredrag. Och att Per älskar George framgick med all tydlighet under det timslånga föredraget som de ca femtio Vännerna fick avnjuta.
Nedan några rader som är nedtecknade från föredragets första 18 minuter. Och jag är övertygad om att alla närvarande – efter samkväm och soppa – gick hem nynnandes någon Gershwin-låt vi fått höra under kvällen.

”…låtar som Honeysuckle Rose, Ain’t Misbehavin’ on the Sunny Side Of The Street, Over The Rainbow, I Got Rhythm, och så vidare och så vidare. Så enkelt, enkelt varmt, och använt så mycket. Alla jazzmusiker lär sig de här låtarna.”
——————-
”Gershwin var ett geni när det gällde att skapa melodier. Han skapade över 500. Det är alltså i Schubert-klass. Och på många sätt lika bra, tycker jag.”
——————-
”Det är en liten gåta hur en sån som George Gershwin kunde komma fram ur en familj som på ytan inte var konstnärlig. Det enda var att han hade en farfar som var uppfinnare och jobbade för tsaren i Ryssland.
George Gershwin föddes i alla fall i New York. Föräldrarna kom från Tsarryssland 1895. Och då heter man inte Gershwin, utan ”Gershwine”. Och det var inget märkvärdigt alls med Georges tidiga år. Han var precis som vilken annan grabb som helst i New York. Han levde på gatan, åkte rullskridskor och busade.”
När han var 17 år gammal så lämnade han skolan och fick då anställning på något som hette Remick. Remick var ett notförlag, ett jättestort. Det var otroligt massa noter som publicerades på de nya populära sångerna.
Och hos Remick fick han anställning som ett piano-plugger. Alltså då satt man i ett litet rum, hade ett piano och så hade man en trave noter för de nya sångerna. Och så spelade man upp dem för kunderna som kom. För de fanns ju inte inspelade på grammofon. George satt i fyra år i ett litet rum och spelade allt nytt.
——————-
”Han satt på ett tåg och ur gnisslet och larmet som tåget gjorde hörde han musik. Och han fick en uppfattning av hur han skulle göra med de här melodierna, Rapsody In Blue, hur det skulle hänga ihop. Så han fick helheten via tåget. Och han tyckte att det skulle blanda fina melodier med virtuosa partier. Det skulle vara musik som skulle spegla USA, kanske främst New York.
——————-
”Den 12 februari 1924, alltså nästan exakt hundra år sedan, det är därför jag står här idag. Jag upptäckte att det var hundra år sedan Rapsody In Blue framfördes. Den uppfördes alltså 12 februari i Aeolian Hall i New York.
Whitman hade kallat den ”an experiment in modern music”. Och alla var nyfikna på den nya stjärnan. Det var Fritz Chrysler, Sergej Rachmaninov, Igor Stravinskij, Leopold Stokowski och Godovskij. Gräddan av musiker. Rapsody In Blue blev en enorm succé som sedan spelades i alla möjliga varianter.”
Kåseri om Helsingborgs musikliv
Tisdag, 5 mars, 2024.

VIP – Möte med mezzosopranen Marianne Beate Kielland
Torsdag, 15 februari, 2024.
Inför torsdagskonserten – 2 x Mahler – Från A till Z – var HSV:s medlemmar inbjudna till att delta i ett exklusivt samtal mellan HASAB:s Johannes Nebel och den norska mezzosopranen Marianne Beate Kielland. Samtalet rörde sig runt Beate Kiellands förhållande till makarna Mahlers musik. Samt om den komplicerade relationen mellan makarna Alma och Gustav Mahler där även Sigmund Freud nämndes.
Vi fick också höra om uppträdanden som Marianne gjort innan kvällens stundande konsert. Bland annat deltog Marianne Beate Kielland tillsammans med pianisten Peter Jablonski i Voice Of Nature – Cartagena Festival de Música som gick av stapeln i mitten av januari i Cartagena, Colombia.

VIP – Möte med tidigare chefsdirigent Andrew Manze
Torsdag, 25 januari, 2024.
Vid mötet med dirigenten Andrew Manze – en av de mest älskade HSO-dirigenterna genom orkesterns långa historia – berättade den brittiske dirigenten om musiken i kvällens kommande konsert. Han berättade också anekdoter rörande sig själv och världspianisten Ronald Brautigam – som under kvällens konsert framförde pianostycken av Mozart respektive Schumann.

Vänträff inför konsert Messias – Mozarts bearbetning
Torsdag, 07 december, 2023.
Innan konserten Händels ”Messias – Mozarts bearbetning” fick vi en konsertintroduktion av Per Nyrén. Vid genomgången spelade Per upp tackter från originalet och jämförande takter och den bearbetning Mozart gjorde.
Några av de kunskaper Per förmedlade:
- ”Mozart gjorde ändringar i 3/5-delar av Messias”
- ”Han ändrade inget vad jag vet i sångstämmorna”
- ”Det som skiljer är att Mozart på van Swietens uppmaning ville göra att det lät ungefär mera likt som musiken på 1780-talet” (Red. Händel skrev Messias under året 1741)

Meddelande: Arv
Måndag, 27 november, 2023.
Vi såg ett inlägg på Helsingborgs Symfoniorkesters Facebook-sida som värmde!
”Idag den var det en fantastisk dag! Helsingborgs Symfoniorkester har med stor tacksamhet och glädje tagit emot beskedet att ett arv testamenterats till HSO av Ulla Carlstein och hennes make Boris. Makarna Carlstein hade ett stort gemensamt klappande hjärta för orkestern och ville att en tredjedel av deras förmögenhet skulle gå till HSO.
Helsingborgs Symfonikers Vänners ordförande Kerstin Hassner (till höger i bild) meddelade den glada nyheten till orkestern före dagens repetitioner drog igång.
Summan, 800 000 kr, ska under en tioårstid fördelas till orkestern och dess utveckling, med förhoppningen att de ska kunna bidra till det där lilla extra.
”Detta både värmer och inspirerar, och är en fin bekräftelse på att HSO påverkat livskvaliteten för makarna Carlsteins på ett högst påtagligt vis. Vi vill se till deras generösa gåva till HSO leder till orkesterns konstnärliga utveckling”, säger Katrine Ganer Skaug, konserthuschef.”
Årsmöte
Torsdag, 26 oktober, 2023.
Vi höll årsmötet innan konserten ”Svanesånger och solsystem” där vi fick njuta av Tjajkovskijs Symfoni nr 6 ”Pathétique”. I pausen mellan årsmötet och konserten hann vi umgås och äta en bit.
Möt våra Stipendiater 2022
Torsdag, 19 oktober, 2023.
Brassektionen fick vårt stipendium 2022 för en studieresa till Berlin. Vid Vänträffen berättade de för oss om resan och gav prov på sin musik.
Det är så viktigt att vi får träffa symfoniorkesterns musiker, bekanta oss med dem och få lära oss mer om deras specifika roller.
Efter presentationen av brasset avnjöt vi medlemmar – och Brassektionen – en svampsoppa med tillbehör tillsammans.
2022 års HSV stipendiater HSOs brassektion.
Åshilld Henriksen – Valthorn
Karin Lindberg – Valthorn
Joachim Wåhlstedt – Valthorn
Fredrik Ljungberg – Trumpet
Jan Karlsson – Trumpet
Erik Björkqvist – Trombon
Ole Kristian Andersen – Trombon
Eric Lindblom – Trombon
Urban Stenqvist – Tuba
Höstutflykt
Söndag, 10 september, 2023.
Föreningens höstaktiviteter började med en utflykt till Birgit Nilsson museet i Svenstad i Västra Karup. Utflykten var mycket uppskattad och vi ser fram emot att framöver kunna erbjuda fler intressanta utflykter och resor för föreningens medlemmar.
Beethovens ”femma”
Måndag, 25 september, 2023.
Vi har haft höstens första Vänträff/föreläsning med Per Nyrén som berättade om Beethovens ”femma”. Så trevligt att det var så många som kom och så mycket vi fick lära om Beethoven och ”femman”!
Kickoff med HSO
Fredag, 1 september, 2023.
Symfoniorkestern bjöd traditionsenligt in oss till konsert och mingel på deras kickoff.
Det började med en ”konsert” och därefter mingel med orkestermedlemmarna i Amadeus. Konserten var som det brukar ett lekfullt framträdande där orkestern både utmanas och bjuder på sig själva. Men framförallt var det ett ypperligt tillfälle att få stifta närmare bekantskap med våra enastående musiker!



