Stunder då
musikintresserade
vänner möts.

Kommande Träffar.

Presenteras i slutet av sommaren 2024

Mer information får HSV medlemmar via medlemsbrev närmare träffen.

Veckodag datum månad År

Kl. 00.00 – 00.00

Plats

Tidigare Träffar och Händelser.

Säsong 23/24

Säsongsavslutning 23/24

Torsdag 23 Maj 2024.

 
 
Så var det dags att avsluta säsongen 23/24. Vännerna i HSV var inbjudna till en träff innan orkesterns konsert. Med ett glas bubbel i ena handen och en alldeles färsk folder i den andra, fick vi en en gedigen genomgång av nästa säsongs konserter av konserthuschef Katrine Ganer Skaug.
 
Länk
 
 
 

 

Stipendieutdelning

I pausen på den efterföljande konserten delade HSVs ordförande Kerstin Hassner och vice orförande Patrik Bellman ut denna säsongens stipendier – tre till antalet.
 
Länk
 
 
 

Danske Rued Langgaard älskade Kullaberg!

Torsdag 11 April 2024.

 
Inför aftonens konsert hade vi förmånen att få lyssna på Esben Tange föreläsare, författare och konstnärlig ledare för Rued Langgaard Festival i Ribe.
 
Vi fick ta del av Rued Langgaards liv (1893-1952) och hans kärlek till Kullaberg och Arild som föreläsningen i huvudsak handlade om. För många av de närvarande var nog föredraget och konserten den första kontakten med Rued Langgaard och hans musik. Nedan är en transkription* de första 6 minuterna av Esbens föredrag.
 
Avslutningsvis finns det länkar (Youtube) till sången Esben berättar om och stycket han avslutningsvis refererar till.
 
* Inspelat och digitalt transkriberat från ljudfil till dansk/skandinavisk text och sedan digitalt översatt till svenska… (och sedan lite fritt redigerat därefter 😉
 

 
”– Och vi ska hela kompassen runt på den här kvällens konsert, skulle jag säga. Vi ska ut på en resa, en mental resa, där vi har en första del, som handlar om stämningar, om drömmar och om att gå in i en föreställning om att något är större än oss, naturen, kanske något gudomligt. Och det är Langgaards och hans Gitanjali-hymner jag talar om.
 
Så till kvällens nästa verk där det handlar om att komma nära några människor, faktiskt tre personer.
Clara Schumann –  kompositör, pianist
hennes man (red. Robert Schuman).
och så Gabriella Ortiz, vår levande kompositör.
Det blir en form av ett porträtt av människor som pratar med varandra, ett annat verk.
 
Och så det tredje verket i andra delen av konserten, Sjostakovitj. Ja, det är som att vi möter de stora krafterna, de våldsamma krafterna, destruktiva krafterna som också finns i vår tid. Sjostakovitj levde på Stalins tid och hans musik är en balansakt på slak lina. Han rör sig i en svår terräng, och måste hitta sin egna röst, samtidigt som det finns stora krafter runt honom.
 
Så från stämningar till människor, och sedan till de stora krafterna i samhället, ska vi gå igenom. Så ja, kompassen runt.
 
Och så ska vi prata mycket om, och mest om – det hoppas jag ni är med på – om Rued Langgaard för det är en kär sak för mig. Jag hoppas att jag kan smitta lite av min passion för Rued Langgaard till er. Han älskade av denna delen av världen, Rued Langgaard. Så där fanns det kärlek.
 
Han har liksom jag rest från Köpenhamn till Helsingborg. Det gjorde han ofta. Och för honom var det en otrolig resa. Det var en resa, precis som idag, mot ljuset och havet. Det var också så öppet, det representerade för honom den öppna friheten. Ljuset och resan från Köpenhamn hit till Helsingborg.
 
Och ni ska få höra en del av en sång som han har gjort, en stycke som handlar om att segla till Helsingborg från Helsingör, och på väg med tåg till Höganäs. Och sedan till Arild ut på Kullen. Det handlar mer än bara om att komma över sundet och komma till Helsingborg.
 
Sången heter Solblink, vajende Flag Förstår ni? Solstänk, vajande flaggor. Precis som idag.
Den är från en kollektion som heter Sommar. Men den komponerades på hösten. Så jag tror att han drömmer om det som händer på sommaren och på Kullen. Han skrev musiken och texten själv.
 
 
Solblink, vajende Flag
nedover Asfalt-Flader,
søfriske Briser fra Øresund,
udover Stadens Gader –
skingre Fløjt fra Tog som gaar
ved Havnen “Färjan”, “Hamnpavillionen”
vimse Dragere paa Togperronen –
og hist paa et Hus en vældig Reklame:
“Mazettis Ögonkakao”!
Men over den hele Vrimmel
svøber den lyse Sommerhimmel
sit blaalige Slør af Dis –
 
– Det som är spännande med den här sången är att Rud Langgaard använder sina sinnen.
Han ser solen, han ser asfalten, ljuset, han ser annonserna. Men så ser han också en del andra saker, som ni kommer att märka, det är lugn musik, men så ibland kommer det ett utrop. Och det som denna sången slutar med,
 
”Men over den hele Vrimmel
svøber den lyse Sommerhimmel
sit blaalige Slør af Dis.”
 
Så överallt är det en sådan atmosfär av något helt annat. Så å ena sidan, nära verkligheten, men samtidigt ut mot evigheten, det oändliga, som finns omkring oss. Och det, om man ska ringa in det han står för, så är det den där kombinationen av att vara väldigt nära det konkreta, och sedan vara ute i evigheten.
 
Och kanske ett av hans bästa verk, det är i alla fall ett verk som fick mig att bli kär året runt. Det måste du höra minst en gång i ditt liv. Antingen på CD, eller streaming, eller vad som helst. Men helst live. Sfærernes musik – Mycket visionär musik som handlar om stjärnorna, som handlar om kärlek, och som handlar om krafterna mellan kristus och antikrist.”
 

 
LÄNKAR
 
 

GEORGE GERSHWIN – THE MAN I LOVE

Onsdag 20 Mars 2024.

 

Per inledde sitt föredrag med att på flygeln spela George Gershwins The Man i Love – vilket också var det han hade valt att kalla sitt föredrag. Och att Per älskar George framgick med all tydlighet under det timslånga föredraget som de ca femtio Vännerna fick avnjuta.

 

Nedan några rader som är nedtecknade från föredragets första 18 minuter. Och jag är övertygad om att alla närvarande – efter samkväm och soppa – gick hem nynnandes någon Gershwin-låt vi fått höra under kvällen.

”…låtar som Honeysuckle Rose, Ain’t Misbehavin’ on the Sunny Side Of The Street, Over The Rainbow, I Got Rhythm, och så vidare och så vidare. Så enkelt, enkelt varmt, och använt så mycket. Alla jazzmusiker lär sig de här låtarna.”

——————-

”Gershwin var ett geni när det gällde att skapa melodier. Han skapade över 500. Det är alltså i Schubert-klass. Och på många sätt lika bra, tycker jag.”

——————-

”Det är en liten gåta hur en sån som George Gershwin kunde komma fram ur en familj som på ytan inte var konstnärlig. Det enda var att han hade en farfar som var uppfinnare och jobbade för tsaren i Ryssland.

George Gershwin föddes i alla fall i New York. Föräldrarna kom från Tsarryssland 1895. Och då heter man inte Gershwin, utan ”Gershwine”. Och det var inget märkvärdigt alls med Georges tidiga år. Han var precis som vilken annan grabb som helst i New York. Han levde på gatan, åkte rullskridskor och busade.”

När han var 17 år gammal så lämnade han skolan och fick då anställning på något som hette Remick. Remick var ett notförlag, ett jättestort. Det var otroligt massa noter som publicerades på de nya populära sångerna.

Och hos Remick fick han anställning som ett piano-plugger. Alltså då satt man i ett litet rum, hade ett piano och så hade man en trave noter för de nya sångerna. Och så spelade man upp dem för kunderna som kom. För de fanns ju inte inspelade på grammofon. George satt i fyra år i ett litet rum och spelade allt nytt.

——————-

”Han satt på ett tåg och ur gnisslet och larmet som tåget gjorde hörde han musik. Och han fick en uppfattning av hur han skulle göra med de här melodierna, Rapsody In Blue, hur det skulle hänga ihop. Så han fick helheten via tåget. Och han tyckte att det skulle blanda fina melodier med virtuosa partier. Det skulle vara musik som skulle spegla USA, kanske främst New York.

——————-

”Den 12 februari 1924, alltså nästan exakt hundra år sedan, det är därför jag står här idag. Jag upptäckte att det var hundra år sedan Rapsody In Blue framfördes. Den uppfördes alltså 12 februari i Aeolian Hall i New York.

Whitman hade kallat den ”an experiment in modern music”. Och alla var nyfikna på den nya stjärnan. Det var Fritz Chrysler, Sergej Rachmaninov, Igor Stravinskij, Leopold Stokowski och Godovskij. Gräddan av musiker. Rapsody In Blue blev en enorm succé som sedan spelades i alla möjliga varianter.”

 

 

Kåseri om Helsingborgs musikliv

Tisdag, 5 mars, 2024.

I tisdags fick vi genom ett mycket uppskattat föredrag av vår medlem Claes Remminger en levande och intressant historik om musiklivet i Helsingborg och de senaste årens händelser i Konserthuset. Nära 50 personen lyssnade med stort intresse och samtalen fortsatte över en god soppa.
 
Vi fick musikhistoria berättad från 1300-talet fram till idag. Nedan några av Claes ord från kvällen.
——————–
”Kungarna kom inte hit någon dag, utan de hade hela hovet med sig och där in gick en orkester. På 1300-talet var det mest trumpetare och kanske några slagverkare, men det byggdes ut så småningom. Och 1448 så bildades en orkester som fortfarande är världens äldsta nyexisterande orkester. Och vilken är det? Det är Konglige Kapell. Och de har ju spelat här ända fram till 1658, när Helsingborg officiellt blev svenskt. ”
———————-
”På slutet av 1800-talet var Folkets hus byggt. Man kunde spela i nybyggda gossis-aula och lite olika ställen. Det här året 1896 bildades Helsingborgs musiksällskap.
Och fick en 29-årig ung musikdirektör. Han var från Blekinge men han var utbildad i Stockholm och han hette Olof Lidner.
Det är ett namn som vi alla ska veta. Olof Lidner, ung musikdirektör. 29-åringen kom till Helsingborg.”
——————–
”Så 1912 spelas den första riktigt permanenta, hoppades vi, orkestern i Helsingborg. Västra Skånes. Som vi faktiskt en del av oss har hört.
Vem ledde den tror ni? Jo, Olof Lidner. Han var med faktiskt ända från 1939. Det vill säga från 1896 till 1939, det var 43 år.”
 

VIP – Möte med mezzosopranen Marianne Beate Kielland

Torsdag, 15 februari, 2024.

Inför torsdagskonserten – 2 x Mahler – Från A till Z – var HSV:s medlemmar inbjudna till att delta i ett exklusivt samtal mellan HASAB:s Johannes Nebel och den norska mezzosopranen Marianne Beate Kielland. Samtalet rörde sig runt Beate Kiellands förhållande till makarna Mahlers musik. Samt om den komplicerade relationen mellan makarna Alma och Gustav Mahler där även Sigmund Freud nämndes.

Vi fick också höra om uppträdanden som Marianne gjort innan kvällens stundande konsert. Bland annat deltog Marianne Beate Kielland tillsammans med pianisten Peter Jablonski i Voice Of Nature – Cartagena Festival de Música som gick av stapeln i mitten av januari i Cartagena, Colombia.

VIP – Möte med tidigare chefsdirigent Andrew Manze

Torsdag, 25 januari, 2024.

Vid mötet med dirigenten Andrew Manze – en av de mest älskade HSO-dirigenterna genom orkesterns långa historia – berättade den brittiske dirigenten om musiken i kvällens kommande konsert. Han berättade också anekdoter rörande sig själv och världspianisten Ronald Brautigam – som under kvällens konsert framförde pianostycken av Mozart respektive Schumann.

Vänträff inför konsert Messias – Mozarts bearbetning

Torsdag, 07 december, 2023.

Innan konserten Händels ”Messias – Mozarts bearbetning” fick vi en konsertintroduktion av Per Nyrén. Vid genomgången spelade Per upp tackter från originalet och jämförande takter och den bearbetning Mozart gjorde.

Några av de kunskaper Per förmedlade:

  • ”Mozart gjorde ändringar i 3/5-delar av Messias”
  • ”Han ändrade inget vad jag vet i sångstämmorna”
  • ”Det som skiljer är att Mozart på van Swietens uppmaning ville göra att det lät ungefär mera likt som musiken på 1780-talet” (Red. Händel skrev Messias under året 1741)

Klicka för att se en kort filmpresentation

Meddelande: Arv

Måndag, 27 november, 2023.

Vi såg ett inlägg på Helsingborgs Symfoniorkesters Facebook-sida som värmde!

”Idag den var det en fantastisk dag! Helsingborgs Symfoniorkester har med stor tacksamhet och glädje tagit emot beskedet att ett arv testamenterats till HSO av Ulla Carlstein och hennes make Boris. Makarna Carlstein hade ett stort gemensamt klappande hjärta för orkestern och ville att en tredjedel av deras förmögenhet skulle gå till HSO.

Helsingborgs Symfonikers Vänners ordförande Kerstin Hassner (till höger i bild) meddelade den glada nyheten till orkestern före dagens repetitioner drog igång.

Summan, 800 000 kr, ska under en tioårstid fördelas till orkestern och dess utveckling, med förhoppningen att de ska kunna bidra till det där lilla extra.

”Detta både värmer och inspirerar, och är en fin bekräftelse på att HSO påverkat livskvaliteten för makarna Carlsteins på ett högst påtagligt vis. Vi vill se till deras generösa gåva till HSO leder till orkesterns konstnärliga utveckling”, säger Katrine Ganer Skaug, konserthuschef.”

[ Läs mer om arvet ≫]

Årsmöte

Torsdag, 26 oktober, 2023.
Vi höll årsmötet innan konserten ”Svanesånger och solsystem” där vi fick njuta av Tjajkovskijs Symfoni nr 6 ”Pathétique”. I pausen mellan årsmötet och konserten hann vi umgås och äta en bit.

Möt våra Stipendiater 2022

Torsdag, 19 oktober, 2023.

Brassektionen fick vårt stipendium 2022 för en studieresa till Berlin. Vid Vänträffen berättade de för oss om resan och gav prov på sin musik.

Det är så viktigt att vi får träffa symfoniorkesterns musiker, bekanta oss med dem och få lära oss mer om deras specifika roller.

Efter presentationen av brasset avnjöt vi medlemmar – och Brassektionen – en svampsoppa med tillbehör tillsammans.

2022 års HSV stipendiater HSOs brassektion.

Åshilld Henriksen – Valthorn

Karin Lindberg – Valthorn

Joachim Wåhlstedt – Valthorn

Fredrik Ljungberg – Trumpet

Jan Karlsson – Trumpet

Erik Björkqvist – Trombon

Ole Kristian Andersen – Trombon

Eric Lindblom – Trombon

Urban Stenqvist – Tuba

Höstutflykt

Söndag, 10 september, 2023.

Föreningens höstaktiviteter började med en utflykt till Birgit Nilsson museet i Svenstad i Västra Karup. Utflykten var mycket uppskattad och vi ser fram emot att framöver kunna erbjuda fler intressanta utflykter och resor för föreningens medlemmar.

Beethovens ”femma”

Måndag, 25 september, 2023.

Vi har haft höstens första Vänträff/föreläsning med Per Nyrén som berättade om Beethovens ”femma”. Så trevligt att det var så många som kom och så mycket vi fick lära om Beethoven och ”femman”!

Kickoff med HSO

Fredag, 1 september, 2023.

Symfoniorkestern bjöd traditionsenligt in oss till konsert och mingel på deras kickoff.

Det började med en ”konsert” och därefter mingel med orkestermedlemmarna i Amadeus. Konserten var som det brukar ett lekfullt framträdande där orkestern både utmanas och bjuder på sig själva. Men framförallt var det ett ypperligt tillfälle att få stifta närmare bekantskap med våra enastående musiker!

Nyfiken på vad vi gör?